Choroba lokomocyjna u psa i kota. Jak temu zaradzić

Na zdjęciu widoczny jest pies, który przebywa aktualnie we wnętrzu samochodu

CHOROBA LOKOMOCYJNA U PSA I KOTA – CZY MOŻE WYSTĘPOWAĆ U PUPILA?

Niestety tak, choroba lokomocyjna u psa i kota jak najbardziej może występować. Najczęściej złe tolerowanie podróży dotyczy zwierząt młodych, a wraz z ich dorastaniem stopniowo mija. Niestety, czasem jednak upływ czasu nie jest odpowiednim panaceum, a objawy choroby lokomocyjnej towarzyszą zwierzęciu przez całe jego życie.

Z czego w ogóle wynika brak tolerancji podróży i choroba lokomocyjna u psa i kota? Mózg zwierzaka odbiera jednocześnie dwa sprzeczne ze sobą sygnały – w ruchu i w spoczynku.  Efektem jest włączenie mechanizmów obronnych, których skutki obserwujemy w postaci objawów choroby lokomocyjnej.

JAK ROZPOZNAĆ OBJAWY JAKIE NIESIE ZE SOBĄ CHOROBA LOKOMOCYJNA U PSA I KOTA?

Objawy mogą być przeróżne i zmienne osobniczo. Najczęściej jednak możemy zauważyć :

• nadmierne pobudzenie,
  • ślinienie się,
  • mlaskanie, oblizywanie się (objaw towarzyszący uczuciu mdłości),
  • wokalizacja,
  • dyszenie,
  • wymioty,
  • pogłębiona apatia.

W JAKI SPOSÓB POMÓC W PRZYPADKU CHOROBY LOKOMOCYJNEJ U PSA I KOTA?

Przede wszystkim starajmy się od najmłodszych lat przyzwyczajać zwierzaka do podróżowania samochodem. Pamiętajmy, że proces nauki i oswajania się jest długi. Brak cierpliwości ze strony Właścicieli może skutecznie zrazić zwierzaki do dalszych podróży – nawet tych najmniejszych.
Z procesem oswajania może pomóc Państwu behawiorysta, lub wskazówki powszechne na stronach internetowych.

Warto zadbać także o to, by samochód pozytywnie się im kojarzył. Skojarzenie auta jedynie z wycieczką do lekarza weterynarii na pewno nie będzie pozytywnie na nie wpływać.

Kociaki warto przewozić w odpowiednio dopasowanych do ich wielkości transporterach, tak by czuły się bezpiecznie. Podobnie jest z psami. Jeśli kenelujecie Państwo swoje czworonogi warto w dalszą podróż zaopatrzyć je w kenel. Oczywiście jest to rozwiązanie jedynie dla psów, które do kenelu są przyzwyczajone!

Podróżowanie z pustym brzuchem zdecydowanie pomoże zapobiec nieprzewidzianemu wylądowaniu jedzonka na tapicerce Państwa samochodu.

Pacjentów mocno śliniących się i cierpiących na uporczywe wymioty zaleca się zabezpieczyć lekami działającymi przeciwwymiotnie. Leki te jednak wydawane są przez lekarza weterynarii tylko i wyłącznie po uprzednim zbadaniu zwierzęcia i po wykluczeniu innego podłoża dolegliwości żołodkowo-jelitowych.

CO ZE ZWIERZAKAMI SKRAJNIE ZESTRESOWANYMI?

Dla tych pacjentów polecamy suplementy wyciszające, obroże feromonowe oraz olejki CBD –  podawane oczywiście wcześniej, z odpowiednim wyprzedzeniem. W skrajnych przypadkach zalecany jest kontakt z behawiorystą.

Planując swoją podróż z pupilem miejmy na uwadze obecnie obowiązujące przepisy prawne, zwłaszcza jeśli naszym kierunkiem jest zagranica.

Częste robienie przystanków, w celu zaspokojenia potrzeb fizjologicznych zwierząt, jest cennym punktem w planie naszej trasy.

Warto pamiętać także o butelce z wodą, zwłaszcza w upalne dni, a także gdy korki ciągną się kilometrami.

Szerokiej drogi,

Życzy zespół OptoVet

Zapraszamy do przeglądania codziennych ciekawostek z życia Przychodni właśnie tutaj

Przeczytaj także