Rejestracja: 534 820 033

ul. Aleja Poprzeczna 72

51-167 Wrocław – Psie Pole

Neurologia psa i kota

Kiedy należy udać się ze zwierzakiem do neurologa?

Objawy neurologiczne u zwierząt bardzo często pojawiają się nagle, ale występuje również wiele chorób,  w których postępują one bardzo powoli i w początkowej fazie są praktycznie niewidoczne dla właścicieli.

Co powinno zaniepokoić właściciela?

Między innymi objawy takie jak:

• zaburzenia świadomości, zmiana zachowania, parcie na przeszkody
  • chodzenie po kole
  • oczopląs, przechylenie głowy
  • zaburzenia równowagi
  • szuranie łapami, potykanie, zarzucanie kończynami, porażenie
  • niekontrolowane oddawanie moczu lub jego zatrzymanie
  • drgawki

Jeżeli przynajmniej jeden z nich pojawi się u psa czy kota, takie zwierze powinno być poddane badaniu neurologicznemu.

Jaki jest cel takiego badania?

Przede wszystkim dzięki niemu jesteśmy w stanie stwierdzić czy zwierzę ma rzeczywiście problem neurologiczny, niektóre objawy, takie jak np. omdlenia mogą niekiedy być mylone z atakami padaczkowymi, a choroby ortopedyczne mogą dawać podobne objawy do tych pochodzących np. ze strony rdzenia kręgowego.

Jeżeli problem neurologiczny zostanie potwierdzony, badanie neurologiczne umożliwia nam neurolokalizację, czyli określenie jaki obszar układu nerwowego jest dotknięty problemem. To z kolei prowadzi do sporządzenia listy chorób, tzw. diagnostyki różnicowej dzięki której w dalszym postępowaniu diagnostycznym możemy już na wstępie wyeliminować pewne jednostki chorobowe i skupić się na konkretnych możliwych przyczynach objawów. Dzięki temu nie tracimy czasu na niepotrzebną diagnostykę i szybciej dążymy do uzyskania diagnozy i wprowadzenia terapii.

W przypadku chorób neurologicznych czas od zbadania pacjenta do postawienia diagnozy jest bardzo istotny, dlatego tak ważna jest neurolokalizacja oraz diagnostyka różnicowa!

Samo badanie neurologiczne jest szybkie oraz bezbolesne, ale nie może być przeprowadzane po znieczuleniu pacjenta, ponieważ jest zupełnie niediagnostyczne.

Konsultacje neurologiczne w Optovecie

Zakres usług:

• pełne badanie neurologiczne
  • neurolokalizacja
  • diagnostyka oraz leczenie chorób neurologicznych, m.in. takich jak: padaczka, zapalenie mózgu, opon mózgowych oraz rdzenia kręgowego, zespół przedsionkowy, dyskopatia, choroby nowotworowe
  • badanie słuchu metodą BAER (brainstem auditory evoked response)

Badanie słuchu

W Przychodni Optovet wykonujemy badanie słuchu metodą słuchowych potencjałów wywołanych pnia mózgu (brainstem auditory evoked response) – BAER/ABR.

Dzięki niemu jesteśmy w stanie nie tylko zdiagnozować głuchotę u psa czy kota, ale dodatkowo informuje nas ono o tym czy jest ona całkowita lub częściowa oraz jednostronna czy obustronna.

Jaki jest cel badania słuchu u zwierząt?

1. Przede wszystkim diagnostyka głuchoty wrodzonej u psów ras predysponowanych oraz u białych kotów.
  2. Diagnostyka postępującej głuchoty u psów (np. PSOM u rasy Cavalier Kings Charles Spaniel).
  3. Diagnostyka głuchoty u starszych zwierząt.

Głuchotę możemy podzielić na 2 podstawowe typy:

• wrodzona – najczęściej związana z pigmentacją ciała, ale nie zawsze (np. psy rasy Doberman)
  • nabyta – związana z czynnikami zewnętrznymi, np. uraz, podawanie leków ototoksycznych, przewlekłe stany zapalne uszu, zmiany rozrostowe.

Głuchota nerwowo-czuciowa jest najczęściej występującą u psów i kotów. Do tej pory opisanych jest około 100 ras psów predysponowanych do wrodzonej głuchoty, głównie związana jest ona z białym pigmentem ciała (www.lsu.edu/deafness/deaf.htm). Rasy u których najczęściej jest ona spotykana to: Australian Cattle Dog, Dalmatyńczyk, Boston Terrier, Bull Terrier, English Cocker Spaniel, English Setter, Jack/Parson Russell Terrier.

Dodatkowym czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia głuchoty u zwierząt jest niebieski kolor oczu.

Badanie słuchu jest przeprowadzane w sedacji i może być wykonywane już od ok. 35 dnia życia u psów.

Serdecznie zapraszamy do badania zarówno hodowców ras predysponowanych, jak i właścicieli psów czy kotów u których podejrzewa się pogorszenie słuchu!